Zoeken
  • Dominique Pibia

Minimale effort, groots effect; geurbeleving in jouw (horeca) zaak!

Geurbeleving? Ja, geurbeleving! Wanneer ik in gesprek ben met (potentiële) klanten, dan kijken ze weleens raar op. Waarom zou je investeren in geurbeleving in jouw horeca zaak?


Het wordt in veel branches al toegepast zonder dat je dit als consument door hebt. De brood afdeling bij AH ruikt echt niet zo lekker, omdat ze daar de hele dag verse broden afbakken. En de makelaar die zijn klanten adviseert een verse appeltaart te bakken of verse koffie te zetten, verkoopt echt sneller een huis. Believe me!


Even wat theorie. Ons reukorgaan geeft de sterkste reactie van onze zintuigen. Geuren brengen ons onbewust in verband met een herinnering uit het verleden met bijbehorende emotie. Je kunt - kort gezegd - met een geur dus een bepaalde emotie opwekken. Welke emotie wil jij dat jouw gasten ervaren als ze jouw zaak binnen komen? Denk niet alleen aan “blij, ontspannen, positief”, maar ook eens aan het concept dat je hebt. Sinaasappel staat bijvoorbeeld voor “energie”, maar past niet in het concept van een Chinees restaurant bijvoorbeeld.


Ik heb vlak voor Covid samengewerkt met een ondernemer die tientallen vakantiehuisjes in zijn bezit heeft, variërend van huisjes in een een bosrijke omgeving tot aan de kust. Om de gastbeleving te verdiepen, zijn we gaan werken met geur. Waar we met een frisse geur werkten in de huisjes aan zee, werkten we in de bosrijke omgeving weer met een warme, houterige geur. Zelfs in de seizoenen speelden we hiermee; rond de kerst wat toevoeging van warme sinaasappel en kaneel in de boshuisjes; de gasten waren bij aankomst instant in de goede vibe.


Vergeet niet dat de gasten een herinnering maken als ze bij jou te gast zijn, of dit nu voor een diner of een overnachting is. Kort of lang, het maakt niet uit. Wanneer de gast, waar ook ter wereld, weer de geur ruikt van dennen in combinatie met warme sinaasappel, dan zal hij instant terug denken aan het verblijf in 1 van de boshuisjes van mijn klant. En ik garandeer je dat er dan besloten wordt; we moeten gauw maar weer eens terug, want het was er zo fijn.


Onderschat de kracht van geurbeleving daarom niet. Je kunt ervoor zorgen dat de herinnering die jouw gast aan jouw zaak heeft, nog levendiger wordt en daardoor zal de ervaring altijd bijblijven en de gast terugkeren om weer zo’n fijn moment te beleven.


Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat wanneer een gast zich welkom voelt en de sfeer als prettig ervaart, er ook meer wordt uitgegeven. Als je geurbeleving integreert in jouw horeca zaak, dan zijn dit de feiten( Bron: airsec design):

  • 17,5% meer baromzet

  • 40% langere verblijfsduur

  • 100% betere waarde inschatting


Om nog even door te gaan op die vakantie huisjes he….we hebben alle gasten na hun verblijf een postcard gestuurd met een persoonlijke noot, geparfumeerd met de geur van het vakantiehuisje, in een envelop gedaan en na +/- 3 dagen opgestuurd. Hoe zou jij je voelen als je na een heerlijk verblijf weer even instant werd terug gehaald naar die heerlijke plek, terwijl je vermoedelijk alweer in je dagelijkse “ratrace” zit? Juist…..de reacties waren fantastisch!


Een mooi voorbeeld over hoe geurbeleving en gastvrijheid samen gaan.


1 keer bekeken0 reacties